اين ابزار بيشتر از هر وسيله اي در مصور سازي استفاده مي شود چرا كه عموما چگالي بالايي نشان نمي دهد ، غلظت ، ضخامت و كدورتي را تلقين نمي كند . روش كار با آبرنگ ، در صورتي كه رنگ ها در تصويرداراي مرزبندي هاي مشخصي نباشد و تداخل ماهرانه اي رخ دهد ، روشي است كه غالبا به درد موضوع هاي خيال انگيز مي خورد . در هم دويدگي ملايم رنگ ها ، آن هم رنگ هاي روشن و زنده خود به خود فضاهاي رويايي پديد مي آورد . آبرنگ در انواع عادي و معمولي آن ، در مصورسازي قصه هايي كه فضاي وقوع حوادث آن ها طبعت است ، كاربرد موثر تر و دلنشين دارد . براي آثاري كه كاملا واقع گرا يا مستند گونه مي نمايد ، روش كار با آبرنگ ، روشي مناسب نيست مگر به صورت تك رنگ در نواهاي مختلف . وبراي مصور ساختن نمايشنامه ها ، آبرنگ به هيچ حال مناسب و القاء كننده نبوده است . اولين نكته اي كه بايد بخاطر سپرد اين است كه آبرنگ يك ابزار شفاف است و بسته به اينكه سفيدي كاغذ تا چه حدي خودش را از پس رنگ مورد نظر نشان مي دهد ، غلظت آن رنگ مشخص مي شود . بنابراين نمي توان رنگ مايه ( تن ) روشن را روي رنگ مايه اي سير كار كرد. به عبارت ديگر زماني كه از آبرنگ به همان روش سنتي و قديمي استفاده مي كنيم بايد از رنگ روشن شروع و به رنگ سير برسيم ، و درست به همين دليل لازم است براي كار ، از پيش برنامه ريزي كنيم . تكنيك آبرنگ قابليت هاي بسيار گوناگوني دارد. بااين روش مي توان جزئيات دقيق تصويرسازي هاي علمي را ايجاد كرد . اين مواد در طراحي هاي في البداهه و حركت هاي آزاد قلمو نيز نتيجه هاي مطلوبي فراهم مي آورد .
در به كارگيري تكنيك آبرنگ روش خيس در خشك و خيس در خيس بيشترين كاربرد را براي تصويرگر دارند . در روش خيس در خشك لايه هاي رنگي يكي پس از ديگري برروي لايه هاي خشك شده ي رنگ قرار مي گيرند . هر لايه رنگ خيس ، سايه روشن كار را سيرتر مي كند و حتي مي تواند رنگ هاي تازه اي پديد بياورد به عنوان مثال اگر لايه اي آبرنگ زرد را برروي لايه اي از آبي بكشيد ، رنگ سبز را به وجود مي آورد . آبرنگ و آب مركب را مي توان به صورت غليظ و يا رقيق برروي كاغذ استفاده نمود و با هدايت ذرات رنگ به تصوير حجم داد .
روش خيس در خيس روش ديگري است كه براي تصوير سازي موضوعات بيولوژيك ، كاربرد دارد . ايجاد بافت و حجم با آبرنگ و آب مركب به راحتي امكان پذير است ، رنگ هاي تميز ، درخشان و پر طراوتي كه بااين روش به دست مي آيند براي تصويرسازي طبيعي نيز مناسب هستند . از روش خيس در خيس براي ايجاد تيرگي هاي دقيق در اجزاي تصوير استفاده مي شود . دراين روش تخست سطح كار را خيس كنيد و سپس رنگ آميزي نمائيد . سه عامل ، حركت ذرات رنگ را كنترل مي كند : لايه هاي آب ، قلم مو و قدرت جذب .
144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0